Viliam Nádaskay
Sami sebe metlami
Márius Kopcsay: Dedo Lužko. Levice: Koloman Kertész Bagala, 2024
recenzie

Deda Lužka možno pokojne nazvať Kopcsayovým tour de force, je intelektuálnym a somatickým priblížením toho, čo to znamená žiť v dnešnej spoločnosti – byť ochromený bezmocnosťou a bezcieľnosťou. Zdá sa však, že „dnešnej“ by sme mohli smelo dať do zátvorky. Napokon, u Kopcsaya je zbytočné oddeľovať človeka a jeho osobnosť od spoločnosti – postavy sú s ňou späté, často bolestne a vždy citlivo. Z románu napokon vyrastá poučenie, že spoločnosť, v ktorej človek žije a ktorú spoluutvára, nie je večná, mení sa permanentne a neraz deštruktívne.

10/13/2025 - 11:33
Viliam Nádaskay
„Ako keby minulosť v nás stále ťahala za nitky“. Rozhovor s Máriusom Kopcsayom
Rozhovory

Márius Kopcsay (1968) je renomovaný a oceňovaný prozaik. Po šiestich rokoch od šuplíkového románu Stena tentoraz vychádza autorovi román Dedo Lužko, ktorý bol zaradený do desiatky ceny Anasoft litera. Pred časom vyšla monografia literárnej vedkyne Tamary Janecovej o jeho tvorbe. O ceste k románu, jeho pozadí a mimoliterárnych súvislostiach je nasledujúci rozhovor.

09/03/2025 - 11:09
Karol Csiba
Modelovanie príbehov medzi minulosťou a dneškom. K prózam Máriusa Kopcsaya Dedo Lužko a Pavla Weissa 2500 týždňov

Obe prózy sa obracajú na históriu (a rovnako aj na prítomnosť) ako na niečo, čo by čitateľ mohol poznať, v oboch dejiny spoluvytvárajú príbeh. V narácii sa často mení tempo, autori venujú miestami až prehnanú pozornosť detailom. Weissovo dielo pripomína činnosť neveľmi zainteresovaného kronikára, Kopcsayovo rozprávanie, naopak, využíva osobnú perspektívu postáv. V oboch prípadoch je občas viditeľná nostalgia za „minulým“ svetom, ktorý mal pre vtedy mladých hrdinov jasné farby a presný tvar. História im totiž rozdáva karty poznačené tragédiami 20. storočia, z perspektívy rozprávačov sa však otvárajú aj okamihy šťastia a relatívneho bezpečia.

08/25/2025 - 09:56
Radoslav Passia
Chlapci a muži v novej poézii: poznámky k básnickým sebaanalýzam

Zdá sa, že na rozdiel od iných verejných jazykových diskurzov nie je dnes básnická pôda žiadnym výrazným teritóriom hegemonickej maskulinity. Neznamená to však, že je oslobodená od rodových stereotypov, ktoré sa v nej nielen vedome či podvedome potvrdzujú, ale aj reflektujú a aktívne rozrušujú. Napriek tomu, že zvolená vzorka obsahuje len básnické zbierky z roku 2024 a zhodou okolností môže pôsobiť heteronormatívne, postihuje istú všeobecnejšiu tendenciu básnických výskumov mužského „stávania sa“, v ktorých sa aj mimo queerovej literatúry zdôrazňuje procesuálnosť maskulinity, jej sociálne dimenzie a komplementárnosť vo vzťahu k iným identitám.

08/19/2025 - 11:47
Romana Kališová
Narativita súčasnej slovenskej poézie v zbierkach Aleny Brindovej, Viliama Nádaskaya a Anny Siedykh

Intímna životná situácia, z ktorej Brindová robí celospoločenskú udalosť je akousi pomyselne protichodnou stratégiou rozprávania voči Anne Siedykh. Tá v zbierke Cudzinečnosť skôr na pozadí veľkej dejinnej udalosti zintímňuje proces, ktorý je výrazne subjektívny. Oproti určitej hlučnosti Aleny Brindovej stojí tak pomyselne aj zbierka Viliama Nádaskaya, ktorá v princípe podobný proces partnerského odcudzenia zobrazuje cez motív ticha, často úplného, a zostáva v rovine naratívneho prázdneho miesta. 

08/07/2025 - 10:52
Nina Podmanická
„Mami, kedy už konečne umrieš?“ Starostlivosť v prózach Denisy Fulmekovej a Ivety Zaťovičovej

Pocit solidarity a zodpovednosti za rodinného príslušníka zrejme nedovoľuje autorkám zamerať sa na hrubo pragmatickú, kalkulovanú stránku odprevádzania. Uberajú tým však na význame podstatnej skutočnosti; ich rozprávači majú prostriedky zabezpečiť umierajúcej pohodlie, dokonca majú moc nad výberom inštitúcie, v ktorej skoná. Smrť matky rozhodne nie je banálna, je však nevyhnutná. 

07/21/2025 - 12:44
Vladimír Barborík
Ako vzniká východ: 4 a ¼ prózy
O knihách Ľubomíry Jenčovej, Michaely Zakuťanskej, Víťa Staviarskeho, Martina Hlavatého a Karola Horáka

Po takmer sto rokoch je centralistické ponímanie východu ešte stále prítomné, no málo produktívne. Uplatnenie opozície centra a periférie, založenej na jednostrannej závislosti druhého člena na prvom, vo vzťahu k literárnemu východu vedie iba k reprodukcii stereotypov: ich výstižné zhrnutie podáva – nie ako vlastný názor – historička Hana Kubátová, keď hovorí o „regióne, ktorý dodnes vnímame ako perifériu, ako miesto, kde nič nie je“. Takýto prístup prehliada za desaťročia naakumulovaný kultúrny potenciál východu, ktorý má nielen vlastný sever či juh, ale aj východ („východ východu“).

07/04/2025 - 10:35
Redakcia
In memoriam Alexander Matuška

V roku 2025 uplynulo 50 rokov od smrti kritika Alexandra Matušku (1910 – 1975). Výročie si pripomíname rozhovorom s literárnym vedcom Pavlom Matejovičom a esejou Romana Kandu, českého literárneho teoretika. Matuškovi bude venovaný aj seminár O kritike. In memoriam Alexandra Matušku (1910 – 1975), ktorý sa uskutoční 12. júna 2025 v Ústave slovenskej literatúry SAV, v. v. i.

06/09/2025 - 12:49
Zuzana Čížiková
Kríza stredného veku môže literatúre aj prospieť
Pavol Kuspan: Duchamornosť. Bratislava: Marenčin PT, 2024
recenzie

Kuspanova debutová prozaická kniha Duchamornosť vychádza zo stretu nesúrodých, komických i desivých, ironických i vážnych prvkov a z neprimeraných reakcií protagonistov na vykoľajenie z normálu. Vážne témy prekrýva duchaplným stvárnením, odmeraným odstupom a primeranou štylistickou a jazykovou realizáciou. Autorova podmaňujúca vtipnosť a lucidnosť pôsobia rafinovane, za komickým stvárnením trampôt produktívnych mužov v strednom veku nájdeme aj „bolesti“ súčasného neoliberálneho sveta. Dark world.

05/27/2025 - 12:01
Patrik Miskovics
Bolesť je bolesť je bolesť
Denisa Fulmeková: My pôjdeme inokedy. Bratislava: Slovart, 2024
recenzie

Charakter textu je do značnej miery určovaný proporciou dcérinej a matkinej prítomnosti v pomyselnom centre rozprávania: je próza vo svojej podstate o matke, či o dcére? Predvídateľne – o oboch zároveň, kniha je však zaujímavá práve s ohľadom na spôsoby, akými tieto dve centrá textu vzájomne interagujú, produkujúc nestálu, viacznačnú podobu vzťahu matky a dcéry, a tým aj výsledný literárny tvar. 

05/06/2025 - 13:00
Vladimír Barborík
Zločin a jeho sprítomnenie
Dušan Mikušovič: Neprišli sme vraždiť. Bratislava: N Press, 2024
recenzie

Mikušovič sa rozhodol pre kontextovú rekonštrukciu udalosti, pre postup, ktorý rozprávanie neobmedzuje na samotnú lúpež a páchateľov, ale dokáže nám sprostredkovať rôznorodé súvislosti, a tak lepšie pochopiť motivácie lupičov, ale aj dobový ohlas ich činu. Reportáž možno čítať nielen v kóde dobrodružnej literatúry, ale aj ako sociálny román. A tiež ako cestopis a miestopis, sprítomňujúci dobovú podobu konkrétneho mesta (Bratislava, Veľká Bytča) i horskej krajiny stredného Považia, ktorou zločinci unikali.

04/15/2025 - 11:25
Romana Kališová
Príbehy, ktoré nikomu nepatria
Alfréd Tóth: Pohľadnice. Košice: Horská lucerna, 2024
recenzie

Básne Alfréda Tótha oživujú tradíciu, no jej aktualizácia prostredníctvom autorského zámeru nie je vždy rovnako pôsobivá. Epištolárna štylizácia je odvážny počin, pričom je náročné vyhnúť sa pátosu a teatrálnosti. Tóthovi sa to darí niekedy viac, inokedy menej. Nad jeho debutovou zbierkou možno viesť polemiku o tom, kde sa končí monologickosť lyriky a začína jej adresnosť, kedy tradičný žáner čitateľsky funguje a kedy nie. 

03/28/2025 - 13:38